Höstens havsöringsresa till Gotland

november 2, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Höstens havsöringsresa till Gotland

Höstens havsöringsresa till Gotland gick av stapeln onsdag-fredag denna vecka. Med på resan var kollegan Håkan, co-guiden Kalle med polaren Janne, Andreas med svärfar, Lasse med kompis och Gotlandspöjken Andreas. Trots goda förutsättningar hade vi segt fiske. Under två dagar landades endast två mindre öringar som fick gå tillbaka. Vi tappade dock ett tiotal fina fiskar och hade flera hugg och efterföljare, så fisken fanns där men tog inte ordentligt. Så kan det vara ibland. Men ack så trevligt vi har haft det, med bra boende på Visby Vandrarhem och fantastiska middagar på Kitchen & Table. Så, vi tackar veckans gäng och Gotland för denna gång och tar nya friska tag till våren! Intresserade kan maila mig på johan@johan-broman.se. Väl mött!

Öring, öring och öring

oktober 15, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Öring, öring och öring

Öring nr 3 på guidningen i förrgår. Totalt 6st. Mest små med topp på 56cm. Skoj!

Höstens första öringtur

september 26, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Höstens första öringtur

Idag körde jag höstens första guidade öringtur, med ett kanontrevligt gäng från Svedea ombord, och vi fick en superskön dag med bra vind, solsken och hyfsat fiske. Under förmiddagen landade gänget två vackra öringar under minimimåttet och tappade några till av blandande storlekar, och så hade vi många till små och ett par större fiskar efter. Hyfsat ok förmiddag alltså, speciellt med hänsyn till att vattentempen här hemma fortfarande låg på kring 12 grader. Men sedan dog det av på eftermiddagen, då vi istället njöt av fika och gott sällskap. Nu nya friska tag! Väl mött!
Just ja…rekommenderar Svedea när du ska försäkra din båt. Bästa villkoren, mest prisvärda paketen och bästa servicen.

Håll dig varm om fötterna!

september 18, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Håll dig varm om fötterna!

Ett gott tips… Nu när hösten har kommit och både luft- och vattentempen snabbt sjunker gäller det att hålla sig varm, inte minst om fötterna, för att kunna njuta av den här årstidens oftast roliga fiske efter till exempel abborre, gädda och havsöring. Personligen har jag sedan en tid tillbaka valt Avignons Ridge stövlar för den kalla årstiden. Dom är både grymt sköna, varma och snygga och kvalitén borgar för att man ska kunna ha dom i många år. Väl mött!

Abborrtider

september 16, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Abborrtider

Hösten tycker jag är den bästa fiskeperioden i Stockholms skärgård. Både havsöring, gädda och abborre hugger ibland friskt under flera månader. Idag var det guidning på abborre i norra skärgården med Peter Berggren, Freddan och Christian och efter en trög start lossnade det även på min båt. En rad randiga krigare landades, fotades och återutsattes med varsamma händer i strålande solsken. Vad mer kan man begära?

Kanonskoj gösfiske

augusti 8, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Kanonskoj gösfiske

Idag bjöd Mälaren mig på ett av mina bästa gösfisken någonsin…i antal… Polaren Pär i Viken och Mälarexperten John bjöd med mig på en trollingtur i den hårda eftermiddagsvinden, och vilket fiske vi hade… På drygt fyra timmars fiske landade vi totalt 50-talet gösar, varav nästan alla återutsattes med varsam hand. Några fina matfiskar sparades dock till stekpannan. Gös är gott som sjutton och om beståndet tål det, kan man faktiskt med gott samvete spara en och en annan fisk för att äta den. Dom flesta fiskarna låg mellan 1,5-2kg och tog på wobblers som vi trollade på frivattnet. En del tog strax under ytan och en del tog på de lodade betena nere på 10-15 meters djup. Gemensamt för fiskarna var att varenda en var i fantastiskt god kondition. Kanonskoj! Tack Pär och John!

En fröjd för smaklökarna

augusti 6, 2018 | Kommentarer inaktiverade för En fröjd för smaklökarna

Jag brukar inte göra inlägg om mat, eftersom jag tycker att det kan bli lite tjatigt ibland, men idag kan jag inte hålla mig… Kvällens middag intogs på Pelikan på söder i sällskap av min äldste son Joel. Pelikan har i många herrans år legat i täten när det handlar om högkvalitativ husmanskost och dom var inte sämre idag… Det var länge sedan jag åt så goda köttbullar med gräddsås, lingon, saltgurka och potatispuré. Superdupergott! Länge leve Pelikan! Och tack världens bästa Joel för sällskapet!

Mer Fiskedestination på tv!!

juli 27, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Mer Fiskedestination på tv!!

Nu är det klart att det blir mer Fiskedestination på tv. För några veckor sedan tecknade TV4-Gruppen och jag kontrakt på 36st nya entimmesavsnitt av Fiskedestination under de närmsta tre åren, dvs 12st nya entimmesavsnitt per år i tre år. Den första nya säsongen spelas in i år och kommer att börja sändas på TV4-Gruppens kanaler Sportkanalen, TV12 och TV4 Play från och med mars 2019. Nya medproducenter blir killarna på Dry Fly Stories, vilket innebär att vi kommer att växla upp kvalitén på både bild, ljud och klippning. I och med att vi dessutom nu får göra dubbelt så långa avsnitt jämfört med tidigare, utlovas även mer fiskegodis. Väl mött! xxxJohan

Ytterligare en semesterbild

juli 16, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Ytterligare en semesterbild

Även om jag har en förkärlek för firrar med fettfena, är jag ju inte den som är den…. En redig stor-abbarn från Rammlake gör ju inte heller ont. Denna vackra fisk togs i underbart trolska Rammsjön i Bergs Kommun, av min nyvunne fiskevän Lars från Ljusdal. Väl mött!

Fantastiska Sverige

juli 16, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Fantastiska Sverige

Härom veckan tog jag och fiskekompisen Kalle JoJo oss upp norröver för mycket vila, mycket god mat och dryck och lite fiske. Den varma och torra sommaren har dock gjort att stora delar av norrland är torrlagda men vi hittade ändå några vackra vattendrag där det gick att lura en och en annan fin fisk på torrflugorna. På bilden en stridbar harr från glasklara Tjulån tagen på mitt nya favoritspö, ett 9’#5 Red Truck DIESEL. Och fler blev det. Härligt :-) Väl mött i värmen!

Sommarens höjdarhelg i Stockholms skärgård

juli 13, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Sommarens höjdarhelg i Stockholms skärgård

Missa inte sommarens kanske roligaste helg i Stockholms skärgård!
Imorgon, lördagen den 14 juli, är det först Powerboat Weekend Pokerrun i skärgården på dagen, sedan DJ’ar Gäddan och Kapten Haddock årets bästa rock på Dykarbaren ute på Sandhamn på kvällen. Hoppas vi ses ute på sjön på dagen eller kanske senare på Dykar’n på kvällen!!

Med önskningar om en riktigt trevlig midsommar!!!

juni 22, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Med önskningar om en riktigt trevlig midsommar!!!

Hoppas ni alla har en riktigt bra midsommar! Själv skulle vi ha åkt ut i skärgården till en kompis och hans familj i Stavsudda, men det blåste och hällregnade här större delen av dagen, så vi blev hemma istället och firade med god mat och fotboll på tv :-)
Väl mött alltså!
xxxJohan

Glatt gäng trots svårtrugade gäddor

maj 6, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Glatt gäng trots svårtrugade gäddor

Idag fiskade vi gädda i Furusunds södra innerskärgård i rena rama sommarvädret, och trots svårtrugade fiskar kämpade killarna upp en bunt gäddor som samtliga återutsattes med varsam hand. Tack killar för en riktigt trevlig dag! Och tack Tomas för en trevlig dag, som alltid!

Underbara Gotland

maj 5, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Underbara Gotland

Vårens guidade Gotlandsresa gick av stapeln onsdag-fredag veckan som var och vi hade det, som varje år, riktigt bra. Kanontrevligt gäng med erfarna fiskare från en rad olika platser, som alltid bra boende på Visby Vandrarhem och fint väder två av tre dagar. Men…ovanligt trögfiskat. Första eftermiddagen och kvällen bjöd på finväder och tre landade öringar med en vild och vacker gotlandsöring på ca 3kg i topp. Andra dagens kallras gjorde fisken stentrög och endast en tappad fisk blev resultatet. Dag tre fick vi sol och värme igen vilket ledde till ytterligare två landade och fem tappade fiskar. Summa summarum fem landade fiskar på tio man och typ två heldagars fiske. Inte en av våra mer fiskrika Gotlandsresor men jag tror ändå att alla var glada och nöjda. Ibland får man acceptera läget med väder och vind och istället bara njuta av sällskap och omgivning, och på den fronten gick vi inte bet i år heller :-) Tack killar för en trevlig resa, och på återseende! xxxJohan

Säsongens sista avsnitt av Fiskedestination är nu inspelat och under redigering

april 29, 2018 | Kommentarer inaktiverade för Säsongens sista avsnitt av Fiskedestination är nu inspelat och under redigering

Idag spelade vi in säsongens sista avsnitt av tv-serien Fiskedestination, som sänds på Tv12 och på TV4 Play. Bland annat så förgyllde denna vackra öring dagen för oss. Väl mött! xxxJohan